sâmbătă, 5 decembrie 2015

La mulți ani, Nicolae Băciuț!

 
În 6 decembrie îl sărbătorim pe Sfântul Nicolae, iar în 10 decembrie s-a născut Nicolae Băciuț, poetul, publicistul, reporterul, editorul meu și un prieten de maximă căldură și dialog. Sunt șase ani, deja, de când dă viață, la Târgu-Mureș,  revistei Vatra veche, revistă care a crescut și e citită, reprezintă un spațiu, reprezintă un areal care nu pot fi negate și care au deplina legitimitate să existe. Acum revista a devenit și editură, într-un foarte frumos proiect de 100 de cărți dedicate Marii Uniri, cărți care vor apărea - dintre cele mai diferite (poezie, proză, eseu, teatru, critică literară, amintiri etc.) -  până în pragul centenarului Marii Uniri, în 2018. E un proiect frumos la care particip din toată inima cu câteva cărți. Una a și apărut, e vorba despre Iarna de-ale gurii. Nicolae Băciuț a făcut pentru mine lucruri pe care nimeni nu le-a făcut, editorial vorbind și uman, dându-mi libertatea totală, a crezut în mine de la început cum foarte puțini au crezut. Probabil că de aceea nu am făcut niciun efort să public la edituri mai vizibile, unde  e o glazură de nedorit și cu care am refuzat să mă fac frate ca să trec puntea. Am rămas și voi rămâne alături de acest om minunat care a făcut și face pentru cultura județului Mureș cât foarte puțini au făcut în istoria sa modernă. Am văzut destulă provincie literară la București, cât am locuit acolo, suficientă cât să mă conving că e grețos oricare centralism cultural și orice directorat de opinie univoc, mai ales într-o criză continuă cum e cea a culturii române contemporane, nu în schimbare de voce numai, ci în răstălmăcire de ton. Îi urez lui Nicolae Băciuț, din 6 până în 10 și din 10 mai încolo, sănătate și putere de muncă. La mulți ani!
________________________________
Foto: Răzvan Ducan, Viena, noiembrie 2015

Niciun comentariu: