sâmbătă, 6 iunie 2015

Poezii. Vectori

Poezii.Vectori (volumul I) e începutul unei bătălii pe care o consider importantă. Dat fiind faptul că nu am trecere la niciun editor important (nu am conservat asta și nici nu am excelat în oportunism precum mulți dintre colegii mei) și fiind perfect conștient că îmi ajung cărțile destul de greu la oamenii care contează, am încercat să trimit personal câte unui prieten, câte unui om pe care îl credeam prieten. Sau, mă rog, celor care în loc să citească și să scrie fac topuri literare și alte epigrame de acest gen, minorarzii.

Nimeni nu a găsit de cuviință să scrie un rând, să observe. Cu excepția lui Răzvan Țupa, mai atent la ce apare și mai corect per ansamblu decât aproape toți cronicarii la un loc. Chiar dacă inexact, uneori, și hazardat în execuții sumare (se pare că e boala generației noastre - și eu o am uneori!) Nu e grav acest fapt când nu ai pretenția unei critici aplicate ci, mai degrabă, a unui peisaj de ansamblu. În frescă, până și perspectiva are voie să fie afect.


Având în vedere că până și cărțile curente își găsesc greu înțelegere și suflă zilnic în torturi de ignoranță, aș putea oare să mai sper la o reconsiderare a Trilogiei lapidare, poemul meu publicat în 2004? Întreb asta pentru că observ la criticii (deja memorialiștii) douămiismului că repetă greșeala recentă a optzecismului: centralismul. Nicio nuanță. Beatles-ii pe locomotivă. Și punct. Asta nu înseamnă că provincia editorială ar submina forța centrului, nici vorbă. Dar există și ea. Și printre tone de maculatură apare și câte o carte semnificativă și originală în peisaj. Firește, nu asta contează. Firește?

[...]

Sunt foarte bucuros datorită faptului că am început să stabilizez ideile de bază din Poezii.Vectori, volumul III. După câțiva ani, volumul II e în finisări iar volumul III (ultimul din acest concept) e abia la start. 

Calvar fericit să fie.

Când scrii așa ceva, te înalți deasupra ignoranței. Ei sunt Connect-R. Dar tu ești Bach. Și, cu tot brebanismul de rigoare, poate e chiar așa.

Niciun comentariu: