miercuri, 2 februarie 2011

La TVR sunt permise numai poezii despre timp!

Câteva detalii, în fugă, despre un reportaj având ca subiect poezia mea, al TVR Cultural, anunţat în acest blog, mai la vale.

Nişte redactori amabili au dorit să facă un reportaj despre poezia mea. Foarte bine. Mi s-a părut decent, mi s-a părut onest, mi s-a părut normal. E vorba despre emisiunea Oraşul de buzunar, o frumoasă incursiune săptămânală prin cultura oraşului. O emisiune caldă la suprafaţă, dar care îşi jigneşte invitaţii.

Toate bune şi frumoase. Eu amabil, ei amabili. Filmăm. Nu am nicio pretenţie, nici de bani, nici de nimic, deşi s-ar fi cuvenit să am deoarece am cheltuit timp şi măcar câţiva lei din drepturile de autor pentru poemele citite era normal să capăt. Desigur, suntem poeţi, suntem nişte fraieri frumoşi. Atâta doar cer: la sfârşit, după difuzare, un DVD, să am şi eu înregistrarea în arhiva proprie.

(...)

În timpul filmărilor doamna redactor îmi cere poezii. Iau o carte şi selectez câteva. Îmi spune "o poezie despre timp dacă aveţi!" Pe loc mi-am dat seama că femeia respectivă habar nu are ce înseamnă poezia, după felul cum tranşează, măcelăreşte, tematicile. Sau poate ce e voie de ce nu e voie. Poate că la TVR nu se poate citi nimic despre timpuri, ci numai despre timp, totul e abstract, nimic să nu atingă cumva puterea. Nici cu o aluzie. Cât de mică.

Îmi amintesc versurile din Levantul "ce nu pute-a proslăvire/ pute-a furcă şi topor". Simt inhibiţia lor dar trec peste. La TVR sunt permise numai poezii despre timp? Poate în curând va fi o televiziune numai de peisaje şi Pasteluri de Alecsandri vor fi zilnic, când nu culceroasa tristă a securităţii sau alţi morali(la ei în pată), slugarnici cu puterea pe bani publici dar împotriva contribuabilului (ca intelectual, nu le voi ierta toată viaţa nedifuzarea saltului în gol al lui Adrian Sobaru! ). Televiziunea Română liberă e un basm frumos.

După difuzare cer, prin email, DVD-ul, conform înţelegerii. Mi se spune rece şi neutru să-mi înregistrez singur dacă îmi trebuie. Frumos. Ei nu sunt obligaţi să îmi facă o copie. Desigur, eu eram obligat să fiu animal de filmare, să fac frumos ca la zoo pentru ei. Doamna redactor îmi spune că mi s-a făcut un favor şi că găsea cincizeci ca mine, aşadar să spun mersi. Spun mersi, dar dacă găsea 50 ca mine, de ce nu a făcut măcar cu primii 49 reportajul, că oricum poeţii cresc la noi precum ciupercile. În conserve.

Nu, doamnă, nu mi-aţi făcut niciun favor. Sunteţi instituţie publică, pe banii contribuabililor, aşadar nu dumneavoastră faceţi favorul. Dumneavoastră vă faceţi meseria şi, în cinismul sfânt de care daţi dovadă, nu vă pasă de cultură, mimaţi că vă pasă, ca să vă luaţi leafa. Nu îmi faceţi favoruri pe banii mei. Nu vă fac public numele ca să nu vă fac eu, de data aceasta, o favoare.

(...)

Cam aşa cred unii că trebuie să se comporte în meseriile care privesc cultura pentru că aşa au fost învăţaţi. Ca poeţii să fie slugarnici şi dulcegi, că li se face o favoare când sunt duşi să apară pe sticlă. Dacă televiziunea era privată, era o favoare, aşa nu e decât datoria făcută de funcţionarii statului. Unii vor şi premii pentru asta şi se îngurguţează penibil.

Nu mai spun că la montaj au tăiat ce deranja, inclusiv chestiuni şi aluzii birocratice legate de Uniunea Scriitorilor, până la urmă unele şi în favoarea lor. Totul să pară alb, frumos. Nu contează cum trăiesc scriitorii, contează ca noi, televiziunea, să ne luăm leafa purtându-ne cu ei ca pe centură. Dar ne legăm cu ei când ne doare.Voi fi mai precaut amabil altădată deşi urmăresc TVR Cultural şi cred că e una dintre reuşitele rezistenţei în faţa kitsch-ului şi prostului gust. Nu şi în faţa politicii.

D.D.

17 comentarii:

Anonim spunea...

Excepţională atitudine, Darie. Scris admirabil!

Anonim spunea...

wow.esti tare!

razvan spunea...

:) reflexe "p'aia cu timpu' o stii?"
sa stii ca nu a iesit asa rau rubrica in care ai fost tu.

Darie Ducan spunea...

Răzvan,

Nu a ieşit aşa rău. Nu asta e problema. Ci modul de a fi de dâmboviţa!

poezieevelics spunea...

Cât timp conducerile institutiilor de cultură si nu numai vor fi numite politic si nu strict pe criterii de performantă profesională,asa se va manifesta„profesionalismul”in aceste institutii.Vă multumesc.

Anonim spunea...

cool!

Alexandrina Chelu spunea...

Draga Darie, stii ca Televiziunea Romana nu are voie sa supere, si ca acolo admirabilul nostru presedinte isi face aparitia cand are ceva de spus, si este intrebat doar ceea ce stie si poate sa raspunda, ca doar doamne fereste sa-l prindem in off-side. Esti cel mai bun, Darie, ai o atitudine de invidiat la varsta ta, as vrea sa te urmez in curajul si perseverenta ta! Lasa-i pe ei, sunt niste nimeni, despre care peste ani nici nu se va mai vorbi! Tu esti eternitatea. Ei sunt trecatori...

Darie Ducan spunea...

Dragă Dina,

Nu sunt eternitatea şi nici nu îmi pasă dacă sunt sau nu. Sunt atât:un tânăr scriitor.Te îmbrăţişez.

Anonim spunea...

Eşti f f bun, Darie, de ce îţi pasă de ei?

anca.dela.ase spunea...

Ce adevarat esti!

Anonim spunea...

io cred ca ai beut!

Anonim spunea...

Da, ai dreptate. Cum am mai discutat. ^_^!

Pann spunea...

Adică i-ați cam deranjat dă la muncă pă cei de la TVR.

Felicitări pentru reacție!

Din păcate nu recepționez TVR Cultural. Dacă obțineți cumva înregistrarea promisă, m-aș bucura mult să o postați.

Toate cele bune !

Anonim spunea...

Draga Darie,prietene...!Fruntea sus!Stii... uneori apar probleme pe care noi nu putem sa le rezolvam.Ele sunt demult inradacinate acolo...si uite asa cand le descoperim(cum ai patit tu la tvr)...ne doare, ne intristam cand realizam ca situatia nu este nicidecum asa cum credeam noi!Televiziunii nu-i pasa de ceea ce noi avem nevoie sa vedem(realitatea), ci de ceea ce ei au nevoie sa ne arate!!!
Eu te admir pentru ceea ce faci si important este ca tu sa mergi inainte, continuand sa scrijelesti numele tau, acolo, undeva, intr-un colt al zidului scriitorilor romani carora le urmezi!
Mult succes in continuare!!!Cu pretuire, prietena ta necunoscuta, Elena-Diana!

Darie Ducan spunea...

Elena-Diana, Pann,

Va multumesc tuturor. Am nevoie de voi.

Den spunea...

Nu este primul exemplu care ma invata ca din ce in ce mai multe 'circumstante' ne taie airipile nosastre de supusi amarati.
Stii, daca tragi linie cred ca tu esti cel care ai castigat, chiar daca poate ai pierdut cateva ore din viata si ai executat orine. Si stii care e castigul? Acela ca ai facut cativa oameni fericiti in timp ce te ascultau!!!

Nu uita, ''Darie e un om care incearca si merge mai departe prin poezie cu toate riscurile care decurg din acest drum, dornic chiar sa se impiedice de cat mai multe pentru ca aceste piedici sa il faca sa scrie cat mai bine.''

Darie Ducan spunea...

Den,

m-ai atins. Multumesc.