duminică, 26 decembrie 2010

Regizorii bolnavi de amnezie

Deşi nu e un ziar pe care să îl simt aproape şi totdeauna corect, e unul pe care îl citesc din obligaţia meseriei. Acesta e Observator cultural şi, înainte de toate, un ziar serios. Până şi în veninul său. În numărul 556-557, din 24. 12. 2010, apare un frumos şi drept elogiu-apărare la adresa Eugeniei Vodă, cel mai mare realizator de emisiuni culturale din ultimii ani, corect şi cultivat, şi care, se pare, a deranjat politic înfulecacii de bani publici ai puterii, de la CNA, prin simpla sa existenţă. Absolut merită apărată cu toate eforturile această emisiune longevivă şi specială şi Eugenia Vodă, dar acestă scrisoare e meritorie până la un punct. Până când, ca un ghimpe, face referire, cu ură, la: "Sancţionînd emisiunea Eugeniei Vodă, CNA se face vinovat şi de practica dublei măsuri. El invocă art. 47 din Codul Audiovizualului, potrivit căruia este interzisă „prezentarea apologetică a crimelor şi abuzurilor regimurilor totalitare, a autorilor unor astfel de fapte“. Or, e greu să ne explicăm felul în care CNA se grăbeşte, în cazul Eugeniei Vodă, să invoce un articol de care a uitat cu desăvîrşire cînd, pe numeroase alte posturi de televiziune, s-au tolerat, fără sancţiuni, emisiuni întregi, încurajînd, explicit, nostalgia faţă de regimul comunist. Un exemplu recent: acum cîteva săptămîni, cu ocazia funeraliilor lui Adrian Păunescu, majoritatea posturilor TV din România au făcut, zile în şir, apologia unuia dintre actorii principali ai unui regim totalitar „vinovat de crime şi abuzuri“". Aşadar ne folosim incorect şi mârlăneşte de moartea unui poet, mai mult, de popularitatea lui postumă, pe care noi nu o putem egala nici antum. E o mizerie ultima frază citită textual. Desigur, "vinovat de crime şi abuzuri" e regimul, nu apare în text că A.P., dar oare ce înseamnă a numi " actor principal al unui regim" astfel caracterizat, nici măcar "actant", nu că asta ne-ar fi îndulcit, alăturarea aceasta decât mistificarea prin ghilimele a unei minciuni? Semnatarii nu mă miră: Liiceanu, Pleşu, Purcărete, Mungiu, Porumboiu, nume mari şi în gaşcă, deşi de diferite vârste şi opere, mai mari sau mai mici. Ce mă şochează şi mă întristează cu adevărat e cum a putut un mare regizor ca Lucian Pintilie să semneze un astfel de protest în care, colateral, se spun asemenea enormităţi despre Adrian Păunescu, asemenea mizerii. N-o fi ştiut? Mă gândesc că salvarea Reconstituirii, datorată poetului, nu e tocmai o crimă împotriva culturii. Pentru ea, dacă este, ar merita pedepsit Adrian Păunescu. Ziarul o mai scaldă cumva pe spatele unui articol de bun simţ, despre acelaşi poet, al lui Paul Cernat. Cel veninos pare că şi-l asumă tot ziarul, cel decent doar Paul Cernat. Cinste lui! Aceasta e presa noastră culturală, o curte de cârciumă unde consumatorii rar reuşesc să nu confunde uşa toaletei cu uşa de intrare. Numai cei care chiar au responsabilitatea culturii nu o confundă. Singura care nu se poate reconstitui aici e luciditatea. Ea trebuie avută.
D.D.

http://www.observatorcultural.ro/In-apararea-Eugeniei-Voda*articleID_24741-articles_details.html

3 comentarii:

bogdan spunea...

@darie,de ce mai scrii despre paunescu? A murit. Iti faci rau tie si imaginii tale. Uita-l. Iti da un sfat un om care iti apreciaza poezia ta foarte originala fata de restul generatiei tale. despre vadim tudor ce parere ai? A tot fost asociat cu paunescu.

Darie Ducan spunea...

Bogdan,

Nu mă interesează imaginea mea. Mă interesează cărţile mele infinit mai mult decât imaginea mea şi nu mă ocup cu fleacuri.Consider însă că asta e demn să scriu. Nu imi schimb parerile in functie de cum ar da bine in fandosita noastra lume literara. Imi vine acru de asa ceva. Vadim a fost asociat cu Paunescu de nestiutori si de pensionare inculte. Vadim e caricatura amintirii sale despre el, nu e un mare poet, nici vorba de asa ceva.Dar e adevarat ca alaturarea de Paunescu i-a ridicat statutul in ochii frivoli ai necunoscatorilor de literatura.
Cat despre poezia mea...doar ea.
Si acum, bogdan, sa iti fac o dezvaluire. Stiu cine esti si nu esti deloc bogdan dar asta nu conteaza decat in masura in care iti rezisti lasitatii.

Anonim spunea...

Imi place ce scrii, Darie dar umpic mai mult poezia ca restul.