luni, 15 februarie 2010

Fise pentru lapte

În Târnăveni, oraşul în care m-am născut, în piaţa agroalimentară pe care o ţin minte din copilăria mea generos de senină lucrurile s-au mai modificat de când n-am mai fost. Şi în mit, şi în comerţ vânzarea îmbătrâneşte de la cei pe care îi tranzacţionează. Mi s-a întâmplat să trec nu ca marfă, nici ca vânzător, ci pur şi simplu. Pieţele toată copilăria mea au fost pline de ţărani din satele din jur, Corneşti, Crăieşti, Cucerdea, cu fructe, legume, carne, ouă proaspete, caş, brânză, pline cu olteni veniţi cu lubeniţe vara, o piaţă normală. De n-ar fi a mea!

Am rămas uimit să nu văd niciun ţăran la mesele de beton unde, îmbrăcaţi în alb, fie bucurau pe cei care le înţelegeau inefabilul, fie îi iritau pe orăşenii mucezi că ar fi băgat apă în lapte şi în brânză. Unde sunt ţăranii? am întrebat pe cineva. Ce vrei cu ei? mi-a răspuns de parcă ar fi fost un clan de răufăcători de care nu e bine să te apropii. Nu vreau nimic, dar, de pildă, oamenii din piaţă de unde cumpără lapte? A, lapte? De la automat. Cum "de la automat"? am sărit ucis de sintagmă. Păi e un automat cu fise care a fugărit ţăranii, vinde el lapte.

Cineva îl colectează şi îl introduce în automat. Tu bagi fise, pui sticle şi iei lapte. E mai ieftin. Ar trebui să mă bucur că nu mi-l mulg eu, am întrebat, primind în schimb o privire mai acră ca el când e uitat. Dar ştii, mi-a spus cel de lângă mine, e mai bine aşa, ţăranii poate sunt "mocicoşi" , nu totdeauna e bine pentru sănătatea noastră să luăm de la ei. M-a enervat ideea ca şi cum până acum cumpăram lapte de la principi şi brusc deodată trebuie să ne mulţumim să ni-l vândă ţăranii.

Unde sunt ţăranii? I-a alungat un aparat? Păi cum? Şi până la urmă unde e sensul de piaţă dacă există comerţ fix, cu preţuri fixe, de automat cu fise? Acesta exclude negocierea. Era coadă la lapte, la automatul de lapte, la ţăranul de tablă şi şuruburi cu comănac descusut, umilă sperietoare a lumii de azi. Măi ţărane, aş bea nişte lapte cald, n-ai nişte fise? Laptele e telefon. Laptele e comunicare. Laptele are silabe. Spune lapte pe silabe! Pic!Pic!Pic! Ia laptele şi spune alo! Sigur nu ţi se va spune că e greşeală. Dacă e de la ţărani sigur nu e greşeală.

Darie Ducan

Niciun comentariu: