marți, 2 februarie 2010

Canonizarea lui Eminescu

O anumită Ligă a scriitorilor( pot înfiinţa şi eu oricând o ligă a ciupercilor după ploaie şi să am pretenţii de autoritate!) a propus Bisericii Ortodoxe Române canonizarea lui Mihai Eminescu.

Mi se pare o prostie. De ce? Pentru că ne-am bate joc de Eminescu, de cel mai autentic român din câţi au fost vreodată, realismul lui ucigător ne-ar subjuga în ruşine dacă i-am privi faţa când ar afla ce am făcut cu el postum. Sfânt fiind nu ar fi mai mare, ci ridicol, nu ar fi mai mult decât e al nostru, ci noi am părea caraghioşi că suntem capabili nu după mii de ani de când am omorât pe cineva să îl facem sfânt, ci după nici 150.

Trebuie să îi iubim opera şi să i-o studiem cu pasiune, cu problematizare şi cu apartenenţă la noi, nu să forţăm ritmul. Să ştiţi că uneori şi Bach cântat într-un timp mai repede decât prevede partitura poate deveni o manea. Să nu facem asta din Eminescu. Sper că BOR are inteligenţa necesară.

Vă închipuiţi un 15 ianuarie an de an cu cozi ca la Patriarhie? Cu bătrâne călcându-se-n picioare la intrarea în cimitirul Bellu să-i atingă moaştele? Lovindu-se, îmbrâncindu-se, urlând într-o ţigăneală jelită ca la uşa cortului?

Cred că atunci aş începe să mă gândesc dacă mai rămân ortodox, din solidaritate cu Eminescu, nu de alta! Veţi spune bun, dar şi gestul tău e de cealaltă parte radical. Da, dar eu mi-l asum. Asta doar pentru că nu îmi permit să am raporturi cu ceva căruia, eminescian vorbind, iată, îi sunt doar număr.

Darie Ducan

4 comentarii:

Cătălina B spunea...

Penibil...pe principiul mare e grădina României și...inventivi sunt ACEI locuitori ai ei.

Anonim spunea...

Darie, tu esti un poet exceptional ar trebuii sa ii iei apararea lui Eminescu si sa devina sfant. Avem sfantul pe bancnote sa nu le confund cu calendarele ortodoxe numa


Diana

Anonim spunea...

Cred ca ai nevoie de o pauza... Esti cu capul in nori.

Silviuttz spunea...

"Nu-mi trebuie flamuri,
Nu voi sicriu bogat..."

Daca ar deveni sfant, nu i s-ar indeplini "cel din urma dor".