marți, 21 aprilie 2009

Ieşirea din clandestinitate

Într-un oraş mic în care se întâmplă să te afli, într-un oraş mic în care întâmplător te-ai şi născut fiindcă o femeie ţi-a dat naştere. Un oraş în care revii mai rar decât ulcioarele clandestine la apa neofiţilor şi care te uită până i te reaminteşti tu cu prezenţa, cu vreun articol publicat în ziar care face turul ochilor ageri sau cu vreo carte aflată prin vreo bibliotecă personală, cu autograful autorului, de când acesta mai scria cu stiloul...

Frazele lungi ţin să acopere lipsa de acţiune şi de inedit a oraşului meu, Târnăveni,
un oraş în care numai noile morţi mai surprind, un oraş în care oamenii nu se împart în vii şi morţi ci în blazaţi şi morţi. Inevitabil.

Câte un om nou, care sparge apele, câte un turist pripăşit, că a greşit locul, e privit straniu. Eu deja mă simt străin. Generaţiile de tineri s-au schimbat, puştanii blocului meu sunt alţii, ca noi flori de măr pădureţ, pom ancestral ce creşte sub geamul meu. Dacă privesc bine pomul fără de livadă e un rege cu o coroană de aur folosită ca rădăcină şi câte un rubin îi urcă prin seve ca să devină măr.

Aici mă simt clandestin de multe ori, vinovat de plecare sau de rară venire, parcă vin doar ca să constat ridurile alor mei, între care nemilosul timp îşi arogă geniu de Nadii Comăneci. Oraşul se face tot mai mic, precum bătrânii, se chirceşte ca nucile, că aproape dacă mă uit la mâini mi le vad verzi.

Singurele ştiri picante sunt necroloagele. Oamenii vorbesc la telefon şi din simpla fracţiune de convorbire: "- O fost bolnav?" se înţelege totul. Putem interveni noi, cei care nu suntem parte la dialog cu un "-Şi când îl îngroapă?"...

Se poate decreta de consiliul locat întrebarea "Cine o mai murit?" în loc de "Bună ziua!" fiindcă toţi întreabă "-Ai auzit cine o mai murit?" Singurul lucru care ne face circulari, roată spre optimismul minim e gândul că şi morţii din cimitire se întreabă:
" - Ai auzit cine s-o născut?"
" - Cine?"
" - Genu al lui Chioru din capu dealului..."
" - Da ce-o făcut de s-o născut?"...

D.D.

Niciun comentariu: