sâmbătă, 21 martie 2009

Un minunat disc cu muzică pe versuri de Rimbaud



Familia Chelu din Oradea, alături de talentata trupă de rock filarmonic( concept nou şi original!, Rock Filarmonica Oradea!) ne încântă cu piesele lor valoroase şi nu de puţine ori de o frumuseţe total atipică, raportându-ne la ce muzică se frecventează azi fie de către guri, fie de către urechi. După ce au impus îndrăzneţul concept de "sonet muzical", talentaţii bihoreni ne bucură cu operele lor de o reală profunzime şi calitate artistică. Mă voi referi aici la un disc din 2004, pe versurile lui Arthur Rimbaud, traduse de domnul Florian Chelu-Madeva. Cele 12 cântece ilustrează perfect poezia, formând o simbioză solidă între textul îndrăzneţ şi dur al copilului rebel al literaturii franceze şi sonorităţile care privesc şi spre viitor dar şi spre istoria muzicii şi, implicit, spre formele ei. Nu ştiu să se fi scris o muzică mai frumoasă pe versurile lui Rimbaud( la noi sigur nu!) utilizându-se şi traduceri atât de reuşite. Acest disc este realmente o încântare şi regret că nu am avut bucuria să îl cunosc încă de la apariţie. Datorită acestor piese am recitit integrala poetică Rimbaud şi am vazut-o altfel decât la o anterioară lectură. Ca un gest tardiv dar care se vrea şi unul recuperator, îmi fac o datorie faţă de gustul meu şi laud această muzică şi pe interpreţii ei. M-aş descălţa, parcă, în rebeliunea mea tinerească, precum un Rimbaud umil, ca la lira şireturilor, întocmai ca poetul amintit, să cânt bucata mea de acompaniament. Ce regret eu este că această minunată muzică e foarte rar difuzată de radiouri, când tocmai ea ar fi o pledoarie pentru bunul gust şi un foarte atractiv contact cu poezia unui mare poet francez care a ars rapid şi maxim. Ca să descriu această muzică mă pun în pielea unui hoinar,a unui tâlhar la drumul mare şi îmi imaginez simfonii cântate din spărturile buzunarelor şi din strivirea bătăturilor de-atâta mers. Etern tâlhar de energii, vorba discului, asta aş redeveni chiar stând în fotoliu şi ascultând. Acest disc m-a făcut bucuros!

Darie Ducan

Niciun comentariu: