miercuri, 27 august 2008

Pe adresa lui Liiceanu, un sonet de Victor Eftimiu

Herr Doktor

Ai învăţat prin facultăţi germane...
Spinoza, Kant îţi fură călăuze,
Ai tras de păr vreo trei sau patru muze
Dar truda-ţi fuse în zadar, sărmane!

Din paginile-ţi multe şi confuze
Nu văd, în veac, ce har o să emane...
Cu aerele tale grandomane
De modestie cine-o să te-acuze?

Eşti cel mai doct între confraţi, fireşte,
Prestigiul tău din zi în zi sporeşte
Şi ne priveşti din Marte cu mândrie.

Vrei să întreci prezenţii şi postumii...
Dar cel mai mare scriitor al lumii,
Homer, strămoşul, nu ştia să scrie...

10 comentarii:

Liv spunea...

Tu de ce eşti supărat pe Liiceanu? Ai încercat să publici la Humanitas şi te-au respins?
Nici mie nu-mi place. E un tip infect (şi ştiu asta de la oameni care lucrează cu el, la Humanitas), dar nu mai infect decît Păunescu, pe care tu îl admiri.
Şi, dincolo de orice, Humanitas e o editură bună, care publică şi destui români, şi ăsta e meritul lui Liiceanu.
Am cumpărat sute de cărţi de la ei, şi cărţi bune. Din motivul ăsta, existenţa lui Liiceanu are un sens, pentru mine. E un filosof slab, după părerea mea, şi un caracter, repet, infect, dar e un mare editor.
Cu ce te-a suparat?

VIO spunea...

Da' pe tine cu ce te-a suparat Darie? Vrei neaparat sa se stie ca ai cumparat sute de carti de lA Humanitas? Cui ii pasa? Macar omul asta scrie si tu comentezi! Dar tu scrii doar ca sa te remarce cineva. Si da, o sa ramai in anonimat unul care se dadea mare si jignea lumea. Pentru o mult prea scurta perioada. Se vede ca nu esti prea ocupat. Hmmm...acum urmeaza Runda II. Ai cuvantul.

yo spunea...

ca tot numi merge mesu profit de okazie sati spun ca cobor la bancomat si apoi ma duc la agentie pe mosilor sa iau biletele

Anonim spunea...

hi...am citit si atat:))veronica)

Liv spunea...

vio,
despre Liiceanu n-ai nici o părere? Că despre el vorbeam. Nu e lăudăroşenie, cu cărţile. Tu, care n-ai citit, simţi c-ar fi laudă. Când zice cineva "merg acasă", însemnă că se laudă că are apartament? E un fapt şi atât.

veronico, tu râzi aşa, întruna... îţi trăieşti viaţa la nivelul buzelor.

vio spunea...

Omul asta, Liiceanu, a scris 22 carti pe care le-a publicat in Romania (filosofie si, mai nou, ceva mai cu tenta sentimentalista - intr-adevar slabut, traduceri dupa Platon, Heidegger etc), 9 carti in strainatate (filosofie, traduceri, felurite jurnale etc), si nu mai stiu ce colaborari imediat dupa Revolutie in domeniul cinematografiei. O fi facut mai multe, treaba lui, insa a avut o viata culturala intensa. Nu conteaza ca a fost infect, a lasat ceva in urma sa, iar angajatii editurii unde este director pot avea pareri impartite despre el. Uite, eu lucrez la o firma unde seful meu se comporta mizerabil cu subaltenii sai. Asta e parerea mea si a celorlalti colegi de departament. Altii ii dau tarcoale si-l lingusesc. Deci intelegi ce-am vrut sa spun.
Ideea e urmatoarea: cui ii pasa ca ai cumparat sute de carti de la o editura, cand tema era alta. Unde voiai sa ajungi? Pai si eu imi cumpar saptamanal carti. Crezi ca-l intereseaza pe Ducan? Nu cred. El a postat ceva, tu ai trecut peste si ai scris ceea ce vrei tu sa se afle despre tine. Daca nu era asa, il mozoleai in versuri, ca asa am observat ca-ti este stilul. Nu asa, e un joculet mititel in care se prind ce-i care intra ocazional pe un blog si lasa o parere.
Spune-i de poezie. Ei, apropo, cum ti se pare?

Liv spunea...

Te înşeli şi te legi de un amănunt. Nu asta era ideea, că îmi cumpăr eu cărţi. Voiam să-i spun că Liiceanu e un editor bun şi că pentru asta trebuie apreciat. Am dat un exemplu ca să întăresc o idee. Că în apreciez ca editor. Nae Ionescu spunea că exemplele au fost lăsate de Dumnezeu pe pământ pentru ca ideile să fie percepute senzorial şi de proşti.
Reciteşte cu atenţie ce am spus în primul post. Exact despre Liiceanu am vorbit, nicidecum despre mine. (Dacă faptul ca am spus că mi-am luat sute de cărţi de la Humanitas, ţi se pare egocentrism, cum vezi textul lui Darie în care spune că primeşte puzderie de mailuri, porumbei călători etc., în care i se cer informaţii despre viitoarele cărţi??? Şi că va detona o bombă? Păi ultima bomba editorială de care-mi amintesc, a fost lansarea memoriilor lui Marquez, când cărţile au fost cărate spre librării, în Columbia, cu maşini blindate).
N-am timp acum să mai explic. Revin mâine.

Poezia e drăguţă şi slăbuţă. Un fel de desert.

amonimus spunea...

Liv,
Eşti opac, ca să nu spun 2pak

Anonim69 spunea...

Se potriveste?
Spinoza, Kant ii fura calauze lui Liiceanu?
Scrie Liiceanu confuz?
Eftimiu, un poet minor, pune diagnostice de lipsa de har?
"Confrati" isi zic epigramistii si chelnerii.
Prestigiul lui Liiceanu "din zi in zi sporeste? Da de unde, e foarte la moda sa-l injuri. Vacaroiu, Gadea, Monica Tatu, Simona Sensual, Mircea Badea, ba chiar si ultimul blogger youtubist, toti au auzit ca Liiceanu e un filosof slab, fara talent etc.
Lasa-l naibii pe Eftimiu.

A. Si sa-ti fie rusine ca mi-ai cenzurat zilele trecute un comentariu.

Liv spunea...

anonim,
aşa e, sînt opac de foarte multe ori. Doar că nu ştiu, în cazul ăsta, la ce te referi.