miercuri, 30 aprilie 2008

Gând

Am o scurtă vacanţă şi profit de ea în sensul bun. Adică mă ocup numai cu scrisul. Pagini întregi. Fie poezie, proză sau teatru. Oricare scriitor, de orice nivel se gândeşte la o viitoare operă. Eu mă gândesc la ea şi scriu zilnic la ea, mai inspirat sau mai neinspirat. Unii doar se gândesc la o operă pe care niciodată nu o vor avea, alţii nu se gândesc la ea şi o au. Complicată e viaţa asta literară, mai ales când cară în spate orgolii şi talent, muncă, dar şi micime. Eu vreau să scriu o carte de literatură foarte groasă, de mii de pagini, astfel încât dându-i cuiva cu ea în cap să moară instantaneu. Dacă nu va muri îmi voi considera cariera literară eşuată, neprofesionistă,chiar ratată. Dar asta să fie, desigur, la bătrâneţe. E cinic să-ţi iei criteriu moartea unui om, ca o jertfă, ca o zidire a Anei, ca un suflet dat pentru a fi ceva de capul respectivei cărţi. Să fie groasă, aici grosimea contează( ca peste tot). Cât de imoral e ce am spus, dar dacă acest cinism mă face să-i crăp capul cuiva cu bunătatea a ceea ce voi scrie, sunt gata să mi-l iert. Mă voi ierta de acest cinism şi cândva voi avea un cărţoi mare de trântit pe masa literaturii, chiar dacă el va fi o reunire de cărţi, chiar dacă va fi o operă mai bună sau mai puţin bună. Bineînţeles că dau prioritate calităţii,dar fără cantitate, calitatea pare o excepţie şi nu o regulă, geniul pare accidental şi nu menit. Cine se oferă să-i crăp capul, să văd dacă ce am făcut e durabil? Aştept veşti, voi face o preselecţie peste ani, înscrieţi-vă de pe acum, s-ar putea să rămâneţi surprinşi de ceea ce pot şi de cât de bine pot scrie. Când vreau! Ocupaţi-vă locul la crăpat capul! Nu voi deveni un pericol public, dar cum nu se poate nimic fără jetfă sunt nevoit să îmi acord dreptul la cinism. Mulţumesc.

7 comentarii:

ER!N spunea...

Mă bucur că te-ai dedicat scrisului. Sper să nu cazi în grafomanie, după cum transpare din această însemnare (na, că ER!N face rime involuntare!). Îmi pare bine că scrii şi inspirat, şi neinspirat, numai nu uita să inspiri, să expiri, şi tu, ca toţi muritorii. Gândeşte-te la operă, scrie-o, numai să nu uiţi să trăieşti, că nu umai viaţa literară e complicată, ci şi viaţa de zi cu zi. Despre orgolii, ce să zic, decât că îs contraproductive, în general, şi trebuie să ţi le autoadministrezi cu măsură, că au sute şi mii de efecte adverse. Despre talent, ce să mai vorbim? Azi îl vedem, şi nu e... iluzoriu, ca toate ale lumii...
Vrei tu să scrii o carte foarte groasă, dar pentru cine mai scrii (obstinată jivină, cititorii-ţi sunt morţi de un veac şi mai bine-citat din A. Păunescu)? Şi vrei să omori? De ce nu încerci să învii, prin scrisul tău, suflete moarte, Darie? Nu uita, jertfa se face înainte de înălţarea naltei mănăstiri, nu după aceea. De ce vrei să prăbuşeşti zidurile cărţii peste un cap, sau pese mai multe? Zideşte-te pre tine, înăuntrul cărţii, fii tu ziditor şi sinucigaş, deopotrivă. Cât despre masa literaturii, s-a şubrezit de prea multe cărţoaie trântite. Încearcă un gest tandru, o atingere delicată...
M-aş bucura să poţi scrie bine, când vrei. Dar, din ce văd în blog, scrii la fel ca toată generaţia noastră. Niciunul din noi nu poate să strige, cu putere: EU! pentru că je est un autre, suntem atât de disipaţi unii în ceilalţi, încât ne-am pierdut individualitatea.
Deci, nu încerca să ucizi. Mai bine, cântăreşte, dacă eşti aşa de interesat de cantităţi.

Darie Ducan spunea...

Er!n,

Bănuiesc cine eşti. Spune-mi tu mai bine! Cât despre individualitate, ai dreptate,ea lipseşte multora. Mai sunt(em) câţiva care nu ducem lipsă de aşa CEVA dar problema există şi e dintre cele mai grave. Păcat că Manoleştii nu văd asta.

ER!N spunea...

Nu cred că ştii cine sunt. Dacă ţi-aş spune, m-ai crede, oare? Aş vrea să-mi spui tu întâi cine crezi că sunt. Eu am spus deja în blogul meu cine, cum, ce...numai nu unde şi de ce.
Deci, cine crezi tu că sunt?

Anyry spunea...

Abia astept cartea! Mai ales ca are dubla intrebuitare ;)

Darie Ducan spunea...

Anyry,

Cartea va fi gata la bătrâneţe,dacă o voi prinde!
Până atunci, în toamnă îmi vor apărea două noi volume: un volum de poezie şi un volum de teatru!

Mersi de trecere,te mai astept!

popescu spunea...

O sa folosesc un regionalism: lozesti! Daca unii traiesc cate 15 ani de pe urma unui volum, e un lucru remarcabil. Ia traieste tu un an de pe urma a 15 volume (care sa nu fie comandate si sponsorizate de niste politruci) si apoi sa vorbesti. Daca unii n-au lasat in urma tone de productie literara, asta nu denota incapacitate creatoare, ci bun simt si discernamant fata de propriile scrieri. Chiar si un scriitor submediocru poate produce remorci de volume, insa un scriitor care nu sufera de egolatrie are respect fata de cititorii sai nu le da in cap cu ditamai caramida de pretinsa opera literara.

popescu spunea...

Si daca tot te preocupa problema crizei in care se afla literatura contemporana, afla ca ea se datoreaza aceleiasi necugetari care te indeamna si pe tine sa publici tot ce produci. Si aceleiasi egolatrii. Si lipsei de respect fata de cititor, lipsa de respect care te face pe tine sa vrei sa-i spargi capul cititorului cu un cartoi gros de cateva palme. Oameni "buni", chiar nu va pasa ca, pentru promovarea lipsei voastre de valoare in volume elegante, mor paduri?